bautagarderob !!

SALVE!!

idag har jag varit helt ledig...hur skönt som helst ...hängt med storebror hela dagen

hade tänkt gå i Kungsträdgården och titta in "smaka på Stockholm" men vädret ville inte vara med oss idag så vi ändrade planen och började istället planera den nya medeltidsgarderoben till mig =)

vi tog tuben till Solna och handlade massor av tyg till tunikor,brokar,skjortel,coif och struthätta som ska sys .
Köpte mig en liten träsked och annat krafs som kan vara bra om man vill sy ihop saker och ting =)

om allt går som planerat kommer jag ha följande:



en olivgrön stortunika i linne
en naturfärgad linnetunika




Yllebrokar med snörning , de ska bli lite pösiga




en djupröd struthätta med längre bakkrage



om tid och ork finns ska jag även sy en Coif

har redan börjat sy en skjortel som snart är klar.. den är mörkbrun med djupröda kilar i ... jätteskön =)

hela det kalaset kostade 940 kr... ska man köpa dessa kläder färdiguppsydda så kostar en stortunika runt 300-400:-, hosor 400-500:- och struthätta runt 200 :-... det är roligare att göra sakerna mer personliga och man kan göra hur man vill.

sen struntar jag i att kvinnor inte fick gå i manskläder...who cares... kunde Jeanne d´Arc så kan jag =)


VALLE!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0