12 timmar känns i fötterna vill jag lova!

image145


Igår var det då dags, att jobba 12 timmar som fotograf vid Svanströms 150 årsjubileum vid Stockholms stadshus!

halv tio vaknar jag av att maya vrålar efter mat... sätter mig vid datorn i en stund då min kära kollega pierre ringer lite smått stressad och vill att jag ska möta honom på centralen  för att hjälpa honom med filmutrustningen som han lånat hem några dagar....


ja vad kan man säga? det var bara att klä sig, packa ryggan med förnödenheter inför kvällens jobb, finkläder, svarta finskor o smink, listerine, hårspray.
Passade på att slänga med en tejprulle, kan behövas när man ska greja med kameror och sladdar....


snabbspurt till centralen för att möta pierre som redan utvecklat stress trots att vi inte ens hunnit börja .....kändes som vanligt...

otympligare väskor får man fanimej leta efter.... men efter lite kånkande så var vi framme.... lämpa av alla grejer...gå igenom körschemat för kvällen, markera de viktigaste punkterna med marketpenna...lika bra ... kolla igenom kameran och de olika objektiven.

Pierre skulle testa glidecamen.... ett harnesk i järn som man sen hänger på hela köret på... justera banden och prova hur det såg ut i kameran...tur att jag inte  behövde tänka på att filma...stillbild är min grej...

fick mecka lite med grejerna innan vi inhandlade något ätbart på sleven... en calzone o en ramlösa...tur det...man vet aldrig när man får mat nästa gång man jobbar på event  som detta.

Taxitripp till Stadshuset...tack o lov... bara glidecamen vägde ett ton....

när vi kom in i blå hallen (nobelmiddagen) så var det bara scenerna som var riggade...typ...inget ljud eller ljus var på plats och klockan var 13.00....kl 17 skulle evenemanget börja....
tur att det är proffs som arbetar med dukning och själva kringarrangemanget..

Jag och pierre beslagtog ett bord utanför logerna där vi spred ut våra pinaler... sen var det bara att jobba...



att dokumentera dukning är inte särskillt spännande.... avstånden mellan borden mättes, servetterna var stärkta, glasen var kristallklara och serveringspersonalen instruerades genom kvällens uppgifter.

pirre kämpade med en skruv på gliden som inte alls ville vara med, vilket då resulterade i att Paui blir ivägskickad till Claes Ohlson för att hitta ett lämpligt verktyg ... insexnyckeln vi hade var i fel storlek...fick köpa en tumsats istället...på vägen tillbaka länsade jag presstops lager på RED BULL ...typ...

40 min senare var jag tillbaka... tumsatsen fungerade tack o lov...

nu började det se ut som en festplats, pelarna hade fått snyggt ljus och taket skimrade i blått o vitt...

dags att byta om till festkläder, kritstrecksrandiga finbyxor, vit kjorta, svart väst...svarta skor...förplåstrade fötterna...lika bra det...8 timmar i skinnskor är ingen hit.

promenad till Viking hotel vid centalen för att plåta mingelbilder, folket var ju stylade till tänderna...galaklänningar och mörka kostymer i en salig blandning...

alla gästerna skulle sen åka guidad tur genom stan dock så fick inte min chaufför någon cd med guideningen på.... typiskt...men de hade ändå fullt upp att dricka champange som de fått i sina presentpåsar...

efter en liten tur genom stan kom vi till stadshuset, där var röda mattan utrullad och mashallerna tända...plåta plåta plåta massa mingel och glada miner.

hann få i oss lite sallad med pasta, svamp,kyckling och gurka... och färskt bröd =)

sen flöt kvällen på med tal och filmklipp innan det var dags för ett magnifikt fyverkeri som var påkostat helt klart.

Det bjöds på kokt korv utanför entrén.

Sen skulle alla in igen för nu började Cotton Club spela på scenen med sina gästartister Shirley Clamp och Andreas Johnson , det är inte helt lätt att plåta artister som står på en hög scen, vissa som har klackskor och vissa som viftar med armarna hela tiden. fick ställa mig på en stol till slut men jag fick till ett gäng bra bilder.


pustade ut vid vårat bord blurrade lite med artisterna och arrangörerna...upp och dokumnetera discot innan fesligheterna tog slut.

taxi till filmcentrum avslöt galmouren för oss innan vi tog tunnelbanan hem, drack te o kollade lite på after dark innan vi slockande vid 03.30.


lägger upp lite bilder en annan dag... nu ska jag sova



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0